Osvrt na knjigu Atomske navike Jamesa Cleara

atomske

James Clear knjigu „Atomske navike“ započinje pričom o tome kako je nakon teške nesreće na bejzbolskom terenu, dugog oporavka, srušenih snova o igranju profesionalnog bejzbola te upisa na fakultet, počeo otkrivati čudesnu moć koju nad nama imaju male navike. Zahvaljujući izgradnji malih, ali dosljednih navika tijekom vremena je postao nagrađivani igrač bejzbola na fakultetu, i što je još važnije, ispunio je svoj potencijal.

Na svojoj internetskoj stranici jamesclear.com, koja je polučila ogroman uspjeh, počeo je objavljivati članke o svojim zapažanjima o djelovanju navika. Ubrzo je držao govore na konferencijama u SAD-u i Europi o umijeću stvaranja navika, promjene ponašanja i kontinuiranog napretka. Uslijedilo je pisanje ove knjige te pokretanje platforme za učenje The Habits Academy (Akademija navika) koju su počele koristiti organizacije i pojedinci zainteresirani za izgradnju boljih navika u poslovnom i svakodnevnom životu.

Knjiga „Atomske navike“ temelji se na autorovom modelu navika koji se sastoji od četiri koraka (signal, žudnja, reakcija i nagrada) te na četiri zakona promjene ponašanja koji proizlaze iz ovih koraka. To je priručnik u kojem autor na jednostavan i razumljiv način opisuje strategije kako izgraditi nove kvalitetne navike i ukloniti loše za cijeli život, bilo da je riječ o zdravlju, odnosima, produktivnosti i novcu ili svemu navedenome.

Navika se definira kao rutina ili radnja koja se često ponavlja; automatska reakcija na neku situaciju. Često donosimo odluku da ćemo redovito vježbati, započeti s dijetom, jesti zdravu hranu ili provoditi više vremena s obitelji, no toga se kratko pridržavamo. Također, često ćemo se naći u iskušenju da dragocjeno vrijeme utrošimo na interese koji nam pružaju užitak, istodobno zanemarujući dugoročne prioritete. Autor u knjizi „Atomske navike“ detaljno objašnjava zašto je vrlo teško zadržati novu, dobru naviku, a tako lako ponavljati staru i lošu. Na svom primjeru otkrio je stvarni razlog zašto su navike važne. Iako nam pomažu u postizanju boljih rezultata, moć navika je u tome da mijenjaju naša uvjerenja.

Sjetila sam se jedne priče o starom zidaru koji je podizao kameni zid. Bio je neopisivo lijep zbog svog prirodnog izgleda. U obilasku imanja, vlasnik je primijetio da zidar jednako pomno u zid ugrađuje i male i velike komade kamena. Stoga mu je prišao i upitao ga: „Starče, ne bi li brže podignuo zid kad bi iskoristio više većih komada?“

Starac je odgovorio: „Da, svakako. Ali ovako radim zbog trajne ljepote i čvrstoće, a ne zbog brzine.“ Zidar se na trenutak zamislio, a potom dodao: „Gospodine, ovo kamenje je nalik događajima u ljudskom životu. Potrebno je mnogo malih da bi podupirali nekoliko velikih i čvrsto ih zadržalo na mjestu. Izostavite li malo kamenje, veliki komadi će izgubiti potporu i otpasti.“

U knjizi se autor osvrnuo na nekoliko priča o ljudima koji su ostvarili vrhunske rezultate. Uspjeh se često temelji na visokoj razini nastojanja, dan za danom u svemu što činimo. Važno je shvatiti da nikada zapravo ne „dolazimo“ na cilj. Uspjeh nije cilj ili odredište, nego putovanje. Radi se o putovanju obilježenom traženjem i učenjem u svakoj situaciji, nastojanjima da se poboljšamo kao ljudska bića.

Ako vam je teško mijenjati svoje navike, problem nije u vama, već u sustavu i metodama koje koristite. Zato je knjiga „Atomske navike napisana kao vodič za proces neprekidnog poboljšanja. Na kraju svakog poglavlja nalazi se sažetak najvažnijih misli. Također, na autorovoj internetskoj stranici dostupne su verzije za ispis tablica spomenutih u knjizi.

James Clear zaključuje: „Tajna vrhunskih rezultata je u stalnim poboljšanjima. Nevjerojatno je do kakvih sve rezultata navike mogu dovesti! Jedini je uvjet da ih nikada ne prestanete izvoditi.“

Ili kako je to Louis L’Amour, popularni američki pisac western romana, jednom rekao: „Pobjeda se ne ostvaruje u kilometrima, nego u centimetrima. Steknite malo sada, zadržite što imate, a kasnije uzmite još malo.“

-Jasenka Bizjak

Izdavač: Knjigoteka

S engleskog preveo: Nenad Ljubić